طراحی سایت-سئو سایت

طراحی انواع وب سایت و سئو و بهینه سازی انواع وب سایت

طراحی سایت-سئو سایت

طراحی انواع وب سایت و سئو و بهینه سازی انواع وب سایت

  • ۰
  • ۰

تگ کانونیکال چیست؟

 

تگ کانونیکال (یا rel=canonical) یک قطعه کد HTML کوچک است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا نسخه «اصلی» یک صفحه را از بقیه صفحاتی که یکسان یا بسیار شبیه به آن هستند، تشخیص دهند.

در سئو، از تگ‌های کانونیکال برای اطلاع‌رسانی به گوگل استفاده می‌شود تا بداند کدام نسخه از صفحه را ترجیح می‌دهید در نتایج جستجو نمایش داده شود. علاوه بر این، تگ‌های کانونیکال می‌توانند به شما در ادغام ارزش لینک از صفحات تکراری کمک کنند و خزش و ایندکس کلی وب‌سایت شما را بهبود بخشند.

یک تگ کانونیکال در یک صفحه وب ممکن است به این شکل باشد:

<link rel="canonical" href="https://mangools.com/blog/robots-txt/" />

برای مثال، فرض کنید شما مطلبی را در وبلاگ خود با یک آدرس اینترنتی (URL) مشخص منتشر کرده‌اید و چند وبلاگ دیگر می‌خواهند همان محتوا را در صفحات یا آدرس‌های اینترنتی خودشان نمایش دهند.

در این مورد، شما باید تگ‌های کانونیکال را در صفحات آنها پیاده‌سازی کنید. این تگ‌های کانونیکال باید به آدرس اینترنتی نسخه اصلی و اولیه مقاله شما اشاره کنند.

با انجام این کار، شما به طور مؤثر به موتورهای جستجو نشان می‌دهید که صفحه شما منبع معتبری است، و اطمینان حاصل می‌کنید که محتوای اصلی اعتبار مناسبی را کسب می‌کند و خطر مشکلات محتوای تکراری را کاهش می‌دهد.

برای مشاوره سئو سایت در رشت باخجسته وب تماس بگیرید

چرا تگ‌های کانونیکال در سئو مهم هستند؟

هدف اصلی تگ کانونیکال این است که به موتورهای جستجو اطلاع دهد کدام صفحه نسخه اصلی و کدام صفحات کپی‌هایی با محتوای یکسان هستند.

به طور کلی، وب‌سایت‌ها اغلب حاوی صفحاتی هستند که می‌توان آنها را کپی یکدیگر در نظر گرفت - آنها محتوای یکسانی را نمایش می‌دهند اما URL های متفاوتی دارند.

در این موارد، گوگل باید تصمیم بگیرد که کدام صفحه از مجموعه صفحات وب یکسان باید برای فهرست‌بندی و رتبه‌بندی استفاده شود - موتور جستجو از همه صفحات به عنوان نتایج جستجو استفاده نمی‌کند زیرا همه آنها یکسان یا بسیار شبیه به هم به نظر می‌رسند .

برای مثال، یک صفحه محصول در یک فروشگاه آنلاین ممکن است فقط با یک URL اصلی نمایش داده نشود. این صفحه می‌تواند با پارامترهای مختلفی که اغلب توسط وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک استفاده می‌شوند (مثلاً به دلیل فیلترهای مرتب‌سازی، ارز، اندازه و غیره) به کاربران نشان داده شود:

https://www.randomshop.com/clothes/shirts/
https://www.randomshop.com/clothes/shirts/?Size=XL
https://www.randomshop.com/clothes/shirts/?Size=XL&color=red

در این مثال، صفحه محصول می‌تواند در دسته‌بندی اصلی  /clothes/  و با آدرس اینترنتی (URL Slug /shirts/ ) نمایش داده شود . با این حال، می‌تواند با پارامترهای URL نیز نمایش داده شود (مثلاً وقتی یک کاربر فروشگاه آنلاین، محصولات را در وب‌سایت بر اساس اندازه و رنگ فیلتر می‌کند). بنابراین، صفحه وب محصول می‌تواند در واقع به عنوان یک نتیجه جستجو تحت ۳ URL مختلف نمایش داده شود.

اینجاست که تگ‌های کانونیکال اهمیت پیدا می‌کنند - آن‌ها به گوگل نشان می‌دهند که شما می‌خواهید دسته اصلی URL را ایندکس کنید /clothes/، از آن به عنوان نتیجه جستجو استفاده کنید و سایر URLها را نادیده بگیرید.

نکته: به خاطر داشته باشید که گوگل تگ کانونیکال را به عنوان یک سیگنال در نظر می‌گیرد، نه به عنوان یک دستورالعمل.

اگر دلایل معتبری برای انتخاب صفحه دیگری برای ایندکس شدن و رتبه‌بندی به جای صفحه اصلی وجود داشته باشد، موتور جستجو ممکن است تگ اصلی را به طور کلی نادیده بگیرد.

یا همانطور که مارتین اسپلیت اظهار داشت :

«بسیار خب، بیایید با این ایده شروع کنیم که این یک دستورالعمل است، چون نیست.»

علاوه بر هدف اساسی تگ کانونیکال، مزایای مهم سئو نیز با آن همراه است.

۱. آنها رتبه صفحه (PageRank) را تثبیت می‌کنند

تگ‌های متعارف به تجمیع ارزش لینک (PageRank) از تمام صفحات تکراری در یک صفحه اصلی و متعارف کمک می‌کنند. 

صفحات تکراری اغلب می‌توانند از منابع خارجی مختلف بک لینک دریافت کنند - چه بک لینک از وب‌سایت‌های تصادفی، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، انجمن‌ها و غیره.

بنابراین، این صفحات تا حدی ارزش لینک جویس (link juice) را از نسخه اصلی صفحه - صفحه‌ای که واقعاً می‌خواهید به عنوان نتیجه جستجو رتبه‌بندی شود - "می‌دزدند".

با پیاده‌سازی تگ‌های کانونیکال در صفحات تکراری، می‌توانید PageRank و سایر سیگنال‌های مهم رتبه‌بندی را به یک URL واحد منتقل کنید و بنابراین رتبه کلی آن را در جستجوی گوگل بهبود بخشید.

۲. آنها به مدیریت محتوای سندیکایی کمک می‌کنند

تگ‌های متعارف می‌توانند به موتورهای جستجو اطلاع دهند که کدام وب‌سایت میزبان نسخه اصلی محتوا است و کدام سایت‌ها فقط آن را بازنشر یا سندیکاسیون می‌کنند.

بسیاری از صاحبان وب‌سایت از وب‌سایت‌های خارجی برای انتشار محتوای خود استفاده می‌کنند - چه برای اهداف تبلیغاتی، اطلاع‌رسانی یا سایر اهداف.

در چنین مواردی، گوگل باید تصمیم بگیرد که کدام وب‌سایت منبع اصلی محتوا است و باید به عنوان نتیجه جستجو در SERP نمایش داده شود و کدام وب‌سایت‌ها صرفاً آن را تبلیغ می‌کنند.

تنظیم تگ‌های کانونیکال در این وب‌سایت‌های خارجی به حل این مشکل و ارتقای نسخه اصلی و اولیه صفحه در جستجوی گوگل کمک می‌کند .

۳. آنها خزیدن را بهبود می‌بخشند

تگ‌های متعارف به موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می‌کنند تا صفحاتی را که واقعاً می‌خواهید ایندکس و رتبه‌بندی شوند، به طور مؤثر خزش کنند - برخلاف صفحات تکراری که اصلاً نباید توسط موتور جستجو استفاده شوند.

صفحات تکراری منابع و زمان گوگل را هدر می‌دهند زیرا برای خزش یا ایندکس کردن مهم نیستند.

با تعیین صفحات کانونیکال در وب‌سایت شما، گوگل می‌تواند روی صفحاتی که بیشترین اهمیت را دارند تمرکز کند، در «بودجه خزش» صرفه‌جویی کند و در نهایت صفحات شما را سریع‌تر در SERPها رتبه‌بندی کند.

  • ۰۴/۰۶/۳۰
  • کبری خجسته

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی