پیشرفتهایی که در دهه گذشته در هوش مصنوعی (AI) دیدهام، چیزی جز شگفتی نبوده است. چتباتهایی وجود دارند که میتوانند در مکالمات حرف خود را بزنند، الگوریتمهایی که میتوانند موسیقی بسازند و سیستمهایی که دادهها را سریعتر از من - یا هر انسان دیگری - تجزیه و تحلیل میکنند. همین امر در مورد طراحی وب نیز صدق میکند! ابزارهایی مانند Adobe Sensei و سازندگان وبسایت هوش مصنوعی Wix، تحقق ایدههای طراحی شما را آسانتر از همیشه میکنند.
این مقاله دقیقاً یک تبلیغ برای این ابزارهای هوش مصنوعی نیست، زیرا، بیایید واقعبین باشیم - تکامل سریع هوش مصنوعی برای بسیاری از مردم، که قطعاً شامل طراحان وب نیز میشود، نگرانکننده بوده است. هوش مصنوعی مولد در حال افزایش است، بنابراین طبیعی است که نگران باشیم که این ماشینها ممکن است مشاغل خلاقانه را نیز تصاحب کنند. اما نکته اینجاست: اگرچه هوش مصنوعی چشمگیر است، اما هنوز هم مصنوعی است ! میتواند هوش انسانی را تقلید کند ، اما خلاقیت واقعی و تجربیات زندگی ارگانیک را که فقط یک شخص میتواند ارائه دهد، ندارد.
هوش مصنوعی میتواند گزینههای طرحبندی ایجاد کند یا پالتهای رنگی پیشنهاد دهد، اما واقعاً عمق احساسی یک برند یا داستانسرایی دقیقی که باعث میشود یک وبسایت با کاربرانش ارتباط برقرار کند را «درک» نمیکند. میتواند دادهها را تجزیه و تحلیل کند و طرحها را بهینه کند، اما تجربه انسانی پشت هر کلیک و اسکرول را به طور کامل تجزیه و تحلیل نمیکند. میتواند تصمیمات قابل دسترس بگیرد اما واقعاً دسترسیپذیری را درک نمیکند.
برای سفارش سئو سایت در رامسر با خجسته وب تماس بگیرید.
بنابراین... آیا هوش مصنوعی جایگزین طراحان خواهد شد؟ خیر!
طراحان ترکیبی خاص از خلاقیت، همدلی و شهود را به هر پروژهای که روی آن کار میکنند، میآورند. باز هم - هوش مصنوعی در بسیاری از کارها عالی است، اما کارهای بسیار زیادی وجود دارد که طراحان هنوز بهتر انجام میدهند (و در سالهای آینده نیز انجام خواهند داد)! بدون مقدمهچینی بیشتر، در اینجا پنج کاری که طراحان وب بهتر از هوش مصنوعی انجام میدهند، آورده شده است.
۱. خلق ایدههای بکر
نمیتوان انکار کرد - هوش مصنوعی صحنه خلاقیت را به شکلی بزرگ متحول کرده است. معمولاً در کمک به طراحان برای سادهسازی گردش کارشان، ایجاد محتوا و حتی کمک به طرحبندیها فوقالعاده است. اما... نکته اینجاست: خلاقیت واقعی؟ این هنوز یک چیز انسانی است. چرا؟ هوش مصنوعی از الگوهای موجود در دادههایی که به آن «تغذیه» میشود (که به آن آموزش نیز میگویند) یاد میگیرد. و نیازی به گفتن نیست که آن دادهها از قبل وجود دارند. بنابراین هوش مصنوعی در ترکیب مجدد ایدهها عالی است، اما وقتی نوبت به جرقه زدن چیزی کاملاً بدیع میرسد، کم میآورد زیرا به معنای واقعی کلمه نمیتواند چیز جدیدی خلق کند.
به فرآیند خلاقانه خودتان فکر کنید. به عنوان یک طراح، احتمالاً از تجربیات شخصی، احساسات و تأثیرات فرهنگی خود برای خلق چیزی منحصر به فرد استفاده میکنید. الهام ممکن است در طول یک مکالمه آخر شب، یک نمایشگاه هنری یا حتی فقط دوش گرفتن یا قدم زدن در پارک به ذهنتان خطور کند. این لمس انسانی است که به شما امکان میدهد پروژههای خود را با سطحی از اصالت، ابتکار و ظرافت که هوش مصنوعی به سادگی نمیتواند کپی کند، القا کنید.
بیایید نگاهی به کمپین «زندگی در هر کجا»ی AirBNB در سال ۲۰۲۱ بیندازیم. این کمپین چیزی بیش از یک ترفند بازاریابی هوشمندانه بود، بلکه مردم را به پذیرش کار از راه دور و سفر تشویق میکرد و نه تنها یک محصول (اتاق/خانه/و غیره قابل اجاره) بلکه یک تغییر سبک زندگی را ارائه میداد. این کمپین از تمایل واقعی و ریشهدار احساسی برای انعطافپذیری و ماجراجویی بهره برد. منظورم این است که - سلام ، این کمپین از دل همهگیری کووید-۱۹ بیرون آمد - مردم در همه جا برای فرار، به خصوص فراری که بتوانند کنترلش را در دست داشته باشند، فریاد میزدند. این کمپین فقط در مورد تبلیغ یک سرویس نبود، بلکه در مورد درک این بود که یک اشتیاق جمعی برای ترک خانههایمان وجود دارد. این نوع بینش از درک عمیق، همدلی و درک خوب از جامعه و روندهای آن ناشی میشود.
اگر از هوش مصنوعی بخواهید کمپینی مانند این ایجاد کند، ممکن است دادههای سفر موجود را تجزیه و تحلیل کند، فراز و نشیبها را شناسایی کند و حتی بتواند تأثیر همهگیری را «ببیند» و سپس یک مفهوم «زندگی انعطافپذیر» برای یک کمپین پیشنهاد دهد. مطمئناً، میتواند چیزی جذاب از نظر بصری تولید کند، اما از آنجایی که منحصراً به دادههای تاریخی متکی است، احتمالاً عمق احساسی و اصالتی را که یک فرد خلاق به ارمغان میآورد، از دست میدهد. هوش مصنوعی قطعاً بهرهوری را افزایش میدهد و الهامبخش است، اما هنوز هم این افراد هستند که به ایدههای اصلی، زندگی و خلاقیت میبخشند.
۲. نمونهسازی اولیه
نمونهسازی اولیه یک فرآیند مهم در طراحی وب است که در آن طراحان با ایجاد مدلهای تعاملی از یک وبسایت یا برنامه، ایدههای خود را به واقعیت تبدیل میکنند تا ایدهها را آزمایش کرده و بازخورد جمعآوری کنند. این مرحله میتواند طیف وسیعی از هر چیزی را شامل شود، از طرحهای اولیه کاغذی گرفته تا ماکتهای با کیفیت بالا و بسیار دقیق که ظاهر و حس محصول نهایی را تقلید میکنند.
فرض کنید در حال طراحی یک سایت تجارت الکترونیک جدید هستید. ممکن است با یک طرح اولیه برای ترسیم طرح کلی و مسیر کاربر شروع کنید. در مرحله بعد، با استفاده از برنامهای مانند ابزار نمونهسازی فیگما، یک نمونه اولیه قابل کلیک ایجاد خواهید کرد.، برای دیدن نحوه تعامل کاربران با ویژگیهایی مانند سبد خرید یا فیلترهای محصول. این رویکرد عملی به شما امکان میدهد تا بر اساس بازخورد واقعی کاربر، تنظیمات سریعی انجام دهید و از کاربرپسند و شهودی بودن طراحی نهایی اطمینان حاصل کنید.
وقتی صحبت از طراحی وب میشود، نمونهسازی به جایی نمیرسد. ما هنوز به انسانها نیاز داریم تا محصولاتی را که دیگران استفاده خواهند کرد، آزمایش کنند. این به تجسم مفاهیم کمک میکند و ارتباط بین اعضای تیم و ذینفعان را بهبود میبخشد. این امر همکاری را تشویق میکند و به تشخیص زودهنگام مشکلات بالقوه کمک میکند و در زمان و منابع بعدی شما صرفهجویی میکند.
یک بار گفتهام و احتمالاً دوباره هم خواهم گفت (نکته: قطعاً خواهم گفت) - هوش مصنوعی ابزاری قدرتمند است که طراحان باید از آن بهره ببرند. اما وقتی صحبت از نمونهسازی اولیه میشود، مردم این کار را بهتر انجام میدهند! مطمئناً، هوش مصنوعی میتواند دادهها را تجزیه و تحلیل کند و عناصر طراحی را پیشنهاد دهد، اما واقعاً نمیتواند در فرآیند تکراری نمونهسازی اولیه شرکت کند. هوش مصنوعی قادر به جبران دسترسیپذیری نیز نیست زیرا تا حد زیادی فرض میکند که همه انسانها از یک نقطه شروع میکنند. نمیتواند عناصر را در زمان واقعی دستکاری کند یا مانند یک طراح به ظرافتها پاسخ دهد. شهود، خلاقیت و سازگاری انسان در این مرحله عملی غیرقابل جایگزینی است و طراحانی مانند شما را برای ایجاد تجربیات وب کاربردی و جذاب ضروری میکند.
- ۰۴/۰۷/۱۹